mana hilangnya keperimaknusiaan mereka?mana ?!

:65:assalamualaikum semua , sihat tak semuanya ? harap-harap sihat sejahtera lah hendaknya .sebab apa?sebab cuaca sekarang tak menentu kejap hujan kejap tidak .so,apa nak buat ? pandai-pandailah jaga kesihatan masing-masing ye :1: .okay ,bukan itu ceritanya sekarang .ada cerita yang lebih dahsyat dan bersemangat yang korang kena ambil tahu dan ALERT . so,apa yang jadi?

:113:China , entah apa undang-undang yang mereka guna .tapi, kesannya ..mereka jadi masyarakat /manusia yang hilang sifat perikemanusiaan . Contohnya , PERTAMA adalah seperti ini ...






:58:budak yang kena langgar ni baru berumur 2 tahun . dia dilanggar dekat depan pasaraya oleh sebuah van yang mana pemandu dia dah hilang akal dan patut direjam sampai mati . sebab apa ? sebab dia sangat tak berhati perut , lepas langgar budak tu .dia boleh selamba je blah dari situ . marahnya saya ! :face16: . orang ramai yang lalu lalang pun buat tak tahu je, macam takda apa yang jadi masa tu .tapi,adalah seorang makcik yang masih ada sifat keibuan dan hati untuk tolong alihkan budak tu . lastly, mak dia yang ambil dia . and kalau tak silap , budak tu meninggal tak lama lepas mak dia hantar ke hospital . okay ,mungkin majoriti dah tahu pasal cerita budak ni . tapi, untuk yang memang tak pernah tahu , tengok . silalah . renungkan ..



:69:hmm, yang KEDUA ni yang TERBARU dan TERPANAS DI PASARAN .Pasal seorang lelaki yang jatuh dari jambatan . DAN MACAM BIASA . orang ramai buat bodoh . macam lah lelaki ni takda apa-apa kecederaan :x::x:so guys,have a look on this ...


:61:kalau korang nak tengok video dia. pergilah singgah rumah Encik Youtube okay ?ataupun,tengok sini pun boleh .http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=VU5nyfHUpts .

:88:benda ni semua jadi disebabkan ada seorang lelaki (kalau tak silap) dia tolong orang yang kemalangan , tapi bila dekat court . tuptup dia yang dipersalahkan , dan dia jugak kena tanggung semua kos perbelanjaan orang yang kemalangan tadi . itulah puncanya .ceit,apa punya undang-undang daa.. pirahhhh!jadikan lah cerita-cerita ni sebagai satu pengajaran untuk korang ek .semoga Malaysia dijauhkan dari benda-benda macamni.Amin .


:65:sejujurnya , saya sangat lah geram dan marah dengan mereka . sekalipun ada hukuman yang macamtu sekali , sekurang-kurangnya , bantu lah orang yang kesusahan macamtu .wahai penduduk-penduduk di china dan sebagainya , INGATLAH harini hari mereka yang kemalangan /kena langgar dan anda langsung tidak membantu . tapi , esok lusa ?mungkin anda lah MANGSA nya ,jangan sampai bila tiba masa anda ,barulah anda merayu-rayu minta tolong ke apa . beringat-ingat lah .what goes around comes around. tak kira lah kita melayu ,cina , india . atau apa pun , prihatinlah . tolong-menolong antara satu sama lain tak kira bangsa , agama sekalipun .bukan sebab kita 1Malaysia ke apa ,sebab kita sama-sama manusia .kita dibawah langit yang sama walau kat mana pun kita berada.semua manusia perlu saling bantu membantu . siapa yang hendak membantu manusia kalau bukan manusia lain yang membantu ?betul tak ?fikir-fikirkanlah .


:85:p/s: biar semaju mana kehidupan kita , sehebat mana sesebuah undang-undang ..jangan sampai kita hilang hati dan perasaan . jangan dibuang sifat perikemanusiaan itu .thanks for reading , peace no war .:face40:

Comments

Popular Posts